Kesäasukkaat loimijokitapahtumassa

Sunnuntaiaamuna 4.6. kokoontui Osuuspankin pihalle lähes satapäinen joukko vampulalaisia Loimijoen ystäviä. Alkuselvitysten ja tapahtumaan osallistujien siunaamisen jälkeen siirtyi osa väestä veneisiin ja lähti kirkkoveneen johtamana soutuarmadana kohti juhlapaikkaa. Maitse liikkuneet, suurin osa polkupyörillä, ajoi matonpesupaikalle, jossa tervehtivät kirkkoveneen ja kuuden muun veneen miehistöjä. Hienoa tunnelmaa täydensi lauluyhtye Kylänmiesten upea laulu.

Moni veneiden kyytiin päässyt oli yllättäen ensi kertaa joella. Kaikkien mielestä kuitenkin jokimaisema oli mahtavan hieno. Todella kaunis sääkin auttoi tunnelman nousua. Puolentunnin soudun jälkeen saavuttiin juhlapaikalle, Antero Norrin rantaniitylle, jonne oli jo saapunut lisää osallistujia. Kaikkiaan arvioitiin tapahtumaan osallistuneen yli 150 Loimijoen ystävää Huittisista ja kauempaakin. Olavi Punnan fanfaari otti veneet vastaan.

Jokijumalanpalvelus alkoi auringon hehkuessa suoraan kohti yleisön kasvoja. Auringon- ja sateenvarjojen avulla vältyttiin vaikeuksilta. Kirkkovene toimi jumalanpalveluksessa alttarina ja saarnatuolina. Virret laulettiin vanhan, uudelleen löytyneen perinteen mukaan kansanlaulujen sävelin ja Juhani Koivusen haitarin säestyksellä.

Hengen ravinnon jälkeen ravittiin ruumis. Sopivasti ruokailuaikaan saapuivat paikalle myös ”Loimijoki laiturilta laiturille”-melontaretken osallistujat Ruokailun aikana Kari Kojo kertoi joen kalakannasta. Yli kaksikymmentä eri lajia joessamme polskii ja voi varsin hyvin. Mainio lohisoppa antoi potkua juhlatapahtumalle, jonka aloitti Kylänmiesten lauluhetki. Pääesiintyjä, limnologi Pirkko Valpasvuo-Jaatineen kertoi Loimijoesta ja sen nykytilasta. Asiantuntevaan esitykseen osallistui myös yleisö innokkaasti. Yksituumaisesti oltiin sitä mieltä, että joen saavutettavuutta pitää lisätä ja sen suojelu saada käyntiin. Osallistujat saivat lisää Loimijokitietoa myös Risto Härkösen tietokilpailusta, jonka ykköspalkintona oli Leevi Laitisen lahjoittama lento Loimijoen yllä. Yhteisesti lauletun Satakuntalaisten laulun jälkeen hajaannuttiin odottamaan Vampulaviikon muita tilaisuuksia.

Tapahtuman tarkoitus, Loimijoen tuntemuksen ja arvostuksen lisääminen, saavutettiin komeasti, sillä osittain hämmästyneetkin ihastuksen ilmaisut joestamme, kuultiin moneen kertaan. Ja ensi vuonna tavataan samoissa merkeissä harjulla.

teksti: Mikko Saarinen
kuvat: Leena ja Olavi Punta