Vampulalaistenkin jäteveden puhdistuksen kohtalo loppusuoralla

Huittisten Pappilanniemeen suunnitteilla olevan yhteispuhdistamon lopullinen kohtalo selviää kaupunginvaltuuston kokouksessa maanantaina 26.4.2010. Sopimusasiakirjat ovat valmiit allekirjoitettaviksi, jos valtuusto ne hyväksyy. Suunnitelmissa on johtaa myös Sallilan jätevedet siirtoviemärillä Pappilanniemeen. Sallilan siirtoviemärin taloudellisesta kannattavuudesta ovat erimielisiä myös Vampulan alueen valtuutetut. Tammikuussa Vampulan alueen valtuutetuista kolme (Hosike, Ritakallio ja Stenfors) oli yhteispuhdistamon kannalla ja kuusi (varaj.Kankaanpää, Kaunisto, Kojo, Metsämäki, Mäenpää, Säilä) vastaan.

Konsulttien laskelmien mukaan Yhteispuhdistamomallissa jäteveden hinta tuottajalle olisi vähän yli 3 euroa kuutiolta puhdistamon valmistuttua vuoden 2015 jälkeen. Hanketta vastustaneitten mukaan mikäli yhteispuhdistamoon ei lähdetä vaan saneerataan yksin oma puhdistamo osin tulorahoitteisesti olisi jätevesitaksa vuonna 2016 enintään noin 2,2 euroa kuutiolta. On valinta kumpi tahansa on selvää taksojen nouseminen nykyisestä tasosta (1,63euroa kuutiolta).

Keskustelua on tammikuisen jatkovalmistelupäätöksen jälkeen herättänyt ainakin puhdistamon ja asuinalueen väliin jäävän 4,5 hehtaarin suuruisen tontin kohtalo. Huittisten neuvottelijat ovat sopineet tontin luovutuksen liittämisestä puhdistamon luovutukseen, ilman eri korvausta. Tämä on aiheuttanut runsaasti ihmetystä, koska valtuustolle esiteltiin kahdesti luovutettavaa maa aluetta joka esityksissä sisälsi vain puhdistamon tontin, tosin konsulttien asiakirjojen sisältämien selvityksien mukaan luovutettava maa-alue olisi sisältänyt myös ko. tontin. Liekö syynä maa-alueen tarpeeseen puhdistamon laajentuminen Pappilanniemen asuinaluetta kohti ko. tontille. Suunnitellut uudet jälkiselkeytysallas ja kompressorirakennus tuskin mahtuvat vanhan altaan ja Punkalaitumenjoen väliin.

uusi jälkiselkeytysallas on saman suuruinen kuin vanha kuvassa keskellä näkyvä.

kuva:Leevi Laitinen