Amanda Kotajalle EM kultaa

Amanda Kotaja kelasi tällä viikolla Hollannin Stadskanaalissa naisten 400 ja 100 metrien Euroopan mestariksi. Vasta 17-vuotias Kotaja otti ensimmäiset kansainväliset arvokisavoittonsa. Kotajan 400 metrin aika oli 61,26 ja 100 metrin 17,07.

– Eilisen 100 metrin kisan voitin ylivoimaisesti ajalla 17,07. Lähdössä pyöräni sutivat märän kentän takia, mutta loppu meni erittäin hyvin. Olen erittäin tyytyväinen kisoihin! Vaikka tavoitteet olivatkin korkealla, menestys tuli silti vähän yllätyksenä, Amanda Kotaja iloitsee.

Amanda Kotaja seurasi Team Voimavaran kapteenin Leo-Pekka Tähden esimerkkiä, sillä Tähti kelasi samoissa kisoissa 100 metrin Euroopan mestariksi. Tähti voitti luokan T54 ajalla 14.21. Tähti kelasi uransa toisen EM-kullan.

– Kisat menivät omalta osaltani yläkanttiin. Pystyin ennakkosuosikkina voittamaan 100 metrin kisan. 400 metrin kilpailusta ajattelin aluksi, että pronssille olisi mahdollisuuksia, joten hopea yllätti iloisesti, Leo-Pekka Tähti kertoo.

– Nämä olivat Amandalle ensimmäiset aikuisten arvokisat ja jälki on ollut murhaavaa. Olen hyvillä mielin seurannut hänen kilpailujaan. Amanda kesti hyvin ennakkosuosikin paineet sadalla metrillä, Tähti sanoo.

Uudet harjoitusolosuhteet toivat potkua

Viime syksynä Amanda Kotaja muutti Vampulasta Helsinkiin ja aloitti opinnot Mäkelänrinteen urheilulukiossa. Parantuneet treeniolosuhteet toivat heti menestystä.

– Team Voimavaran ansiosta pääsin huhtikuussa kahdeksi viikoksi Portugaliin leirille ja toukokuussa kahteen otteeseen kilpailemaan Englantiin ja kerran Sveitsiin. Leo-Pekalta taas olen saanut loistavia vinkkejä kilpailuiden alla, Amanda kertoo.

Kevään kilpailuissa Amanda on parantanut moneen kertaan sekä 100, 200 että 400 metrin Suomen ennätyksiä. Luokassa 54 kilpaileva Kotaja alitti jo viime kaudella Lontoon paralympiakisojen A-rajan naisten 100 metrin matkalla. Tällä hetkellä Kotaja on 100 metrin maailman ranking-listalla toinen, kun hän viime vuonna oli sijalla seitsemän.

Myös Lontoon paralympialaisten esikisoissa kaksikko Kotaja/Tähti otti “kaksoisvoiton”, kun kumpikin voitti 100 metrin kelauksensa.