Kukonharja on vuoden 2013 Satakunnan maakuntakylä!

Vuoden 2013 maakuntakylä -tittelillä pääsee kukkoilemaan

Satakunnan vuoden 2013 kylä, se on Huittisten Kukonharja. Satakuntaliiton ja SataKylien sekä viime vuoden voittajakylän edustajista koottu tuomaristo löysi etsimänsä: pitkäjänteistä, aktiivista ja innovatiivista toimintaa oman kylän hyväksi – tätä kaikkea kumpuaa Kukonharjasta. Voittajakylä perattiin mainioiden ehdokkaiden joukosta kirjallisen hakemuksen ja kylän esittelyn pohjalta.

Voittaja julkistettiin maakuntavaltuuston kokouksessa 7.6., ja palkitseminen tapahtuu maakunnallisilla kyläpäivillä Jämijärven Tykkööllä 3.8. Satakuntaliitto palkitsee vuoden maakuntakylän 3 400 euron summalla. Kisan käytännön järjestelyistä on vastannut SataKylät.

Kukonharjan valintaperusteet:
+ Kylän selkeä brändi, kukon tuotteistaminen.
+ Pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen toiminta.
+ Toiminnassa huomioitu kaikenikäiset kyläläiset.
+ Erittäin tehokas tiedotus sekä kylän sisällä että kylästä ulospäin.
+ Kylän yhteisöllisyys välittyy ulkopuolisellekin.
+ Hienosti hoidettu kylän esittely.

Kukonharjasta Tykköölle juhlimaan

Vuoden maakuntakylä -kilpailun huipennus tapahtuu maakunnallisilla kyläpäivillä Jämijärven Tykkööllä 3.8. Kukonharja palkitaan pääjuhlassa Tykköön uudenkarhealla kylätalolla, ja ohjelmassa on myös mm. musiikkia, Jämijärven kunnanjohtajan juhlapuhe sekä pienoisnäytelmä. Kyläpäivien aikana Tykkööllä on torimyyntiä sekä mahdollisuus tutustua kylän vanhoihin valokuviin. Illalla sikaillaan – possujuhlissa.

Satakunnassa on valittu maakunnallinen vuoden kylä ensimmäisen kerran vuonna 1994. Tavoitteena on ollut löytää aktiivisia kyliä, tuloksellista kylätoimintaa ja saada hyviä esimerkkejä kylien toiminnasta. Samalla on kannustettu kyliä jatkamaan arvokasta omaehtoista kehittämistyötä. Valinta vuoden kyläksi on tuonut voittajakylille ja kylätoiminnalle paljon myönteistä julkisuutta.
Vuonna 2013 vuoden maakuntakylätittelistä kilpaili 12 hyvin erilaista, aktiivista kylää: Luodonkylä Luvialta, Kuurnamäki Eurasta, Sorkka Raumalta, Rikantila Eurajoelta, Ravani ja Levanpelto Ulvilasta, Lyttylä ja Reposaari Porista, Vihteljärvi Kankaanpäästä, Sammi Siikaisista sekä Suontausta ja Kukonharja Huittisista.

teksti: satakuntaliitto.fi