Kyykän Haasteturnauksessa 18 joukkuetta mitteli voitosta!

Vampula-viikolla perinteiseksi muotoutunut Kyykän haasteturnaus veti tänä vuonna 18 joukkuetta mittelemään voitosta. Vampulan Karjalaisten ja Vampulan Yrittäjien järjestämä mittelö alkoi klo 13 ja pelejä pelattiin kymmenen tunnin aikana kahdessa 9 joukkueen lohkossa yhteensä 72 kpl ja jatkopelejä kaksi välierää sekä finaali.

Pilvipoutainen +20 asteen sää suosi osallistujia. Toiset olivat varautuneet turnaukseen riittävällä eväskaapilla ja pelivarustuksella, kuten esimerkiksi Huittisten Ladun ja Polun -joukkue (kuvassa edessä) ja Peräkylän Batmanit -joukkue (kuvassa takana)

Alkulohkoissa joukkueet siis pelasit 8 peliä ja kuten arvata saattaa jokainen joukkue kohtasi myös voittajansa. Kirjuripöydällä kävi kova tohina tilanteen päivityksissä ja tulosten kirjaamisessa, mutta toimitsijat Paavo, Minna ja Eve suoriutuivat urakastaan koko päivän mallikelpoisesti.

Otteluissa heitettiin maksimissaan 4 kierrosta, eli yhteensä 32 sauvaa ja kentällä oli 20 kyykkää, jotka tuli noilla heitolla saada ulos pelialueelta. Mikäli kumpikaan joukkue ei pystynyt 4 kierroksen aikana koko kenttää puhdistamaan laskettiin virhepisteet kentälle jääneistä kyykistä ja vähemmällä pisteillä voitti. Kentän tyhjentäminen 4 kierroksella osoittautui kohtuullisen vaikeaksi, sillä siinä onnistui vain neljä joukkuetta päivän aikana. Parhaimpana tuloksena yhdessä pelissä oli Kädettömien 21 heittoa, eli lähes heitto per kyykkä tahti.

Kuvassa Frans Vähä-Heikkilä näyttä mallia  ¨voimaheitosta¨.

Alkulohkoista parhaimmiksi suoriutuivat (tiukkojen pistelaskujen) jälkeen:

1. lohko

1. sija: Klopit- joukkue (Ilkka Koiranen, Lauri Toivola, Mikko Köönikäs ja Miia Köönikäs)

2.sija: Kädettömät -joukkue (Teemu Mäkelä, Seppo Tenhonen, Tarja Tenhonen, Mikko Kaunisto ja vaihtomies Juho Mäkelä)

2.lohko

1.sija: Huittisten Latu ja polku -joukkue (Harri Peltola, Pertti Tiuttu, Aimo Äikiä ja Jorma Kuronen)

2.sija: Sorvankylä-joukkue (Mikko Kortesalo, Jussi Kiviranta, Lauri Ylikännö ja Tero Koponen)

Jatkopeleissä Klopit kohtasivat Sorvankylän ja Huittisten Latu ja Polku Kädettömät. Sorvankylän ja Kloppien joukkueille jatkopelit olivat ensimmäiset, mutta edellisten vuosien mestareille Huittisten Ladun ja polun joukkueelle ja Kädettömät joukkueelle jatkopelit olivat tuttua, nytkin välierä oli uusinta viime vuodelta.

Koko päivän tasaisen varmasti heittäneistä joukkueista Sorvankylän joukkue pystyi säilyttämään loppuun asti tasonsa ja ottamaan ansaitun voiton turnauksesta. Kaadettuaan ensin tiukassa välierässä Kloppien joukkueen voittivat he loppuottelussa selkeästi Kädettömien joukkueen, jonka paras puhti ilmeisesti meni ylivoimaiseen revanssivoittoon 22 heitolla Huittisten ladun ja polun joukkueesta välierässä.

Vuoden 2014 kyykkämestarit Sorvankylä-joukkue

Kuvassa vasemmalta: Mikko Kortesalo, Tero Koponen, Lauri Ylikännö ja Jussi Kiviranta