Mielenilmaukseen tekopohjavesi-hanketta vastaan eduskuntatalolla osallistui kaksi linja-autollista aktiiveja lähiseudulta

"Pohjavettä ei saa pilata!" Huuto raikui eduskuntatalon portailla Helsingissä torstaina, kun siellä pidettiin Virttaankankaan tekopohjavesihanketta vastustava mielenilmaus. Paikalla oli reippaasti yli sata puhtaan pohjaveden puolustajaa Loimaan ja Huittisten seudulta.

Mielenilmaisijoiden banderolleista välittyi huoli aidosta pohjavedestä ja ainutlaatuisesta Virttaanharjun luonnosta. Niissä muistutettiin, että Turun Seudun Vesi Oy:n tekopohjavesihanke ei noudata Suomen lakia eikä EU:n direktiivejä ja vaadittiin Kokemäenjoen veden viemistä putkella suoraan Turkuun puhdistettavaksi. Alkupuheenvuoron käytti tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Erkki Kallio. Kallio huomautti, että mikäli Kokemäenjoen elohopeaa sisältävää vettä sekoitetaan pohjaveteen, kenelläkään ei ole sen jälkeen aitoa pohjavettä. Hanke vaarantaa elintarviketeollisuuden työpaikat Turussa ja Satakunnassa.

Kutsu tapahtumaan oli lähetetty kaikille eduskuntaryhmille. Kansanedustajista paikalla olivat Keskustan Esko Kiviranta Sauvosta, SDP:n Krista Kiuru Porista, Vihreiden Timo Juurikkala ja Johanna Karimäki Uudeltamaalta sekä Perussuomalaisten Pirkko Ruohonen-Lerner myös Uudeltamaalta. He kaikki olivat perehtyneet asiaan, pitivät tilaisuudessa puheenvuoron ja antoivat tukensa mielenilmaisijoille. Sisäministeri Anne Holmlund oli lähettänyt paikalle avustajansa. Hänen mukanaan ministerille lähti paljon tietoa tekopohjavesihankkeesta. Paikalle saapunut SDP:n uusi puoluesihteeri Mikael Jungner ei tiennyt asiasta ennestään mitään, mutta kiinnostui siitä nyt.

Mielenilmauksen järjesti poliittisesti sitoutumaton Harjualueen luonto ja virkistys ry. Järjestäjien mielestä tilaisuus onnistui hyvin. Tekopohjavesihankkeen vastustus sai näkyvyyttä sekä päättäjien keskuudessa että mediassa. Tärkeä viesti kansalaisille oli myös se, että taistelu puhtaan pohjaveden puolesta yhä jatkuu; peliä ei suinkaan ole vielä pelattu.

mielenilmaukseen osallistujia eduskuntatalon rappusilla